Thulogg

Great Lake Dizzy Festival

ResaPosted by Nils Thulin 2010-07-29 08:35:38

2010-07-29

Great Lake Dizzy Festival eller storsjöyran som jag bokat en resa till.

Har precis satt mig tillrätta på morgonplanet från Ronneby, sitter å tänker på att jag hoppas att frukosten består av yoghurt och müssli, som är min favorit, å det gjorde den, gott.

Tillsammans med min kamrat Krister skall vi tillbringa 4 dagar i Östersund och gå på musikfestival, detta är något jag lovat mig göra under väldigt många år, jag tillbringade några veckor i staden på utbildning på 80-talet och blev förtjust i stan, det snackades då om hur fantastisk festivalen var, så här sitter jag nu 25 år senare och uppfyller ett löfte till mig själv.

Jag kommer med flyg och min kamrat kommer med tåg, vi skall bo på Hotell, för även om det är exotiskt att bo i ett tält på festivalområdet så har jag ingen större lust att ligga och sova på marken.

Min förhoppning är att jag skall få tillbaka lite av den känslan jag fick när jag var här en sommar, lyssna på några ”magic moment” musikmässigt, få höra Evert Ljusberg tala (president i Jämtland) och att jag med min kamera skall få några riktigt vackra bilder under vistelsen. Tyvärr så har meteorologerna lovet regn, men med tanke på stadens närhet till fjällen, så vet man aldrig vad det blir för väder.

När man flyger så får man höra väldigt trevliga samtal mellan flygpersonalen, då jag alltid sitter längst fram, idag har jag överhört ett samtal om hur man stuvar en golfbag med vagn i en lite Ford X1 på bästa sätt, kan vara bra att veta om jag köper en sådan bil någon gång, tror jag.

Sitter nu på Max, Centralstation (gratis WiFi), har tagit en frukostmeny 25:- som består av en färsk fralla, kaffe och Juice, förvånasvärt gott.

Sitter på Centralen och väntar på min vän Krister, rätt var det är dyker han upp, med en minimal väska. Vi pratar om en väska som för en kvinna endast hade matchat hennes behov av smink och underkläder, jag frågar, vad har du resten av packningen?
Han svarar:
-Det blev lite mycket den här gången, jag har till och med mig ett par short extra, berättade jag att min kamrat är från trakterna av Östersund?
Hur som helst, vi sätter oss ned på en restaurang, jag frågar honom om hur det kommer sig att en kille som är uppväxt vid foten av Ramundberget i Härjedalen hamnat i Blekinge som krögare.

Det hela började som ett jobb i skidbacken som omgivningens djävul, han fixade skidor, satt på skotern och fixade skidspår åt turisterna. Men så en dag fick han budet att han skulle hjälpa till i köket, utan kunskap om mat så kastade sig Krister in i den kulinariska världen, låt vara att det från början var halvfabrikat men i alla fall.
Det ena ledde till det andra, rätt var det var så var Krister på Gotland och lagade mat, fortfarande utan en utbildning, men stockholmare är ju så vitt jag vet inte speciellt kräsna, bara det är exotiskt.
En tid senare så erbjuds Krister en kockutbildning i Östersund, som går i praktikens tecken, det är väl förmodligen där han kan omsätta sin erfarenhet med varför man värmer, kokar eller trancherar på ett visst sätt.

En kurskamrat låter höra av sig och erbjuder Krister arbete i Bergkvara! (av alla ställen, det är 100mil från hemmavid), ingen lysande ekonomisk situation men därifrån så går krögarskapet till Karlskrona och 2 rum&kök, resten är numera historia, mer än 20 år senare så driver han en lunchrestaurang ”eken” och hankar sig fram, tänk vad livet har i sina gömmor.
Fast jag känt Krister i nästan 15 år är det först nu som jag hört hans historia, det är bra att åka iväg tillsammans, då finns all tid i världen att talas vid. Vinkar av honom från stationen.

Nåväl, Krister sitter på ett tåg från Sthlm till Östersund och jag sitter på Arlanda och väntar på mitt flyg som går om 3 timmar, vi är framme samtidigt, men jag bokade i god tid, det gjorde inte han. Lägger mig en stund och vilar vid en gate, har varit uppe sedan 05:00.
Vaknat igen, av att en 3-åring formligen vrålat i mitt öra (tur att jag haft barn själv), jag log mot barnet, han log tillbaka, vad det nu betydde.
Styr kosan mot Puben, nu skall jag ha en öl, det är fortfarande någon timme kvar tills flyget går mot östersund. Får syn på en bilring, det är en sån person som inte har något kroppsmått upptill och ej heller nertill, bara kring mitten, hur som helst, han vankar av och ann med långa blickar mot tappkranarna i puben, denna aktivitet håller han på mg i drygt en halvtimme, rätt vad det är så knyter han nävarna, stramar åt sitt ansikte och går med bestämda steg mot puben. Det var 3 öl sedan (för honom) och 20 minuter sedan, han ser nöjd ut, tänka sig.

På en flygplats finns alla sorter, inte bara stekare, korta långa, tjocka, runda, vackra, olyckliga och vilsna, men det mest fantastiska är att alla beter sig ungefär på samma sätt när dem kommer till flygplatsen, visst dem rör sig olika men det finns samma underliggande känsla av spänning och förväntan, det syns i folks ögon, oavsett om det är en kille som hopar jämfota på 2 år eller om det är en mormor i rullstol som beger sig mot flygplanet. Väldigt roligt att titta på människor, fantisera om vad den bakomliggande historien är, jag menar varför dessa personer är här just nu. Jag kallar detta för people-spotting, en aktivitet jag ägnar mycket av min tid av, då jag ofta reser.

Jag förstår min dotter och min son bättre när jag sätter på mig mina hörlurar och lyssnar på musik i en offentlig lokal, man är där fast ändå inte på något sätt, precis som jag uppfattar mina och alla andras barn ibland, det är som om unga människor har en fantastisk förmåga att kliva ur sin bubbla när det passar dem själva, det värsta är att jag var precis lika dan när jag var ung, numera kan jag bara uppleva det med hörlurar på!
Hoppsan hejsan, värst vad man kan filosofera i väntan på flyget, dags att slå ihop datorn och bege sig mot gaten.

Framme vid hotellet, full fart, kasta in väskorna och buss mot stan, krister hade en kul disskusion i väntan på bussen

Efter det så tog vi oss in på festivalområdet, väldigt mycket människor, halva stan är instängslad, coolt.

Vi lyssnade på Miss Li, The ark och Europe, mellan uppträdanden var vi inne på pubar, rätt var det var så fick vi syn på Evert Ljusberg, Kristers Idol, sagt och gjort, här skall hälsas, kom vi överens om, Krister var lyrisk, i sjunde himmelen...

Hela kvällen var fylld av glädje och värme, en helt fantastisk afton i centrala sverige, helt underbart.

Vi var hemma runt två på natten, helt slut, tror inte jag om ihåg att jag lade ner huvudet på kudden.

Men, klockan 3 vaknade jag av att jag trodde att Kristers väckarklocka var igång, jag letade som en dåre efter väckerklockan, det visade sig vara brandlarmet, så hela hotellet blev utrymmt, där satt vi trötta hotellgäster i nästan en timme innan brandkåren sökt igenom hotellet.

Dag 2 2010-07-30

Sovit väldans gott, nu skall vi promenera runt staden, Krister är full av historier om Östersund, man kan säga att det är som att gå vid sidan av en ständig monolog av betraktelser från Kristers ungdoms dagar.

Vi stannar till vid en liten scen vid hamnen, där övar en grupp på en låt. Här är ljudklippet.

För att sedan komplettera vår gångtur (vi var ute å gick i 3 timmar), så föreslog jag att vi skulle inmundiga lite andlighet, mot kyrkan. Precis när vi gått in i kyrkan så kom störtregnet, vi stannade i kyrkan 30 min tills regnet gått över.

På kvällen lyssnade vi på Melissa Horn och Kent, det som gjort mest intryck så här långt är hur vänliga och glada alla människor är, alla gäster och personer som jobbar med yran visar upp sitt allra bästa jag.

Dag 3 (sista dagen)

Efter en stärkande frukost på hotellet så blev vi hämtade av Kristers kamrat Christer (kul att få bägges uppmärksamhet samtidigt när men säger namnet), han körde oss till ett gammalt fik där vi tog kaffe och hembakt paj.

På vägen dit så körde vi till en flaggbutik där Krister handlade jämtländska flaggor, som förmodligen kommer att pryda hans restaurang efter hemkomst.

Efter det var vi nere i pubområdet vid hamnen, var 30:e meter var där en pub med ett liveband, fullt ös på dagen också.

Kvällens aktiviteter som vi tänkt oss var Robert Broberg, Lars Winnerbäck och presidenttalet av Evert Ljusberg.

Robert broberg sjöng klassiker som "Ingela" , "Stan är full av vatten"

Till sist det som vi väntat på Evert med presidenttalet, det hela började med att Evert iförd hiphopp kläder körde lite DJ-moves, allt medan publikhavet vajade med jämtländska flaggor.

Här kommer små citat från talet evert höll:

_________________________________________________________________

Ljuva jamtar!
Härliga Härjedalingar!
Rekorderliga Ravundingar!
Toksnygga Trönder!
Sagolika Samer!
Kära... Örebroare!
Jag älskar er alla! ALL OF YOU!
Ewert is in da house!

Ett fantastiskt vinter-OS till att börja med. Där Republiken som väntat gjorde rent hus i tävlingarna Allamedaljer togs av Republikens invånare.
Nja, nästan i alla fall. Men ni förstår hur jag menar.
Östersundstjejen Charlotte Kalla blev guldmedaljör och jag utnämner hennehärmed till medlem av Republikens regering och chef för Spårverket.

Apropå energi: en av världens största uranfyndigheter har upptäckts i Myrviken. Och då finns de dom som tycker att vi i solidaritetens namn ska plocka upp det uranet eftersom den storsvenska regeringen vill ha kvar sina kärnkraftverk!
Ok, kör i vind!
Men då kan väl stockholmarna ta på sig att ombesörja slutförvaringen ? Kanske nån solidariskt sinnad förort som Djursholm eller Danderyd? Eller varför inte lägga skiten rakt under Riksdagshuset?
Halveringstiden på utbränt uran torde bara vara en bråkdel jämfört med det som vanligen förvarasdär!

_______________________________________________________________

Min vän Krister grät, han är en sann patriot, låt vara om än 100mil från hembygden.

Söndag

Jag var ganska ensam i frukostrummet vid 7, tror att de flesta människor tog sovmorgon, så även min vän som snarkar på hotellrummet.

EN härlig helg och fina upplevelser men nu skall det bli skönt att komma hem igen.